GROV är en föreställning om de monstruösa känslorna i ljuv-bitter kärlek. GROV brottas med skillnaderna mellan hur det känns och hur det ser ut. Som när något ser stilla ut men känns som en storm, eller känns massivt men ser lätt ut. Den handlar också om glapp mellan utsidor och insidor, och om att försöka känna ljudet och rörelsens textur med öron och ögon.
I GROV förekommer teaterrök, strob/blinkande lampor, höga ljud och ett fejkorgan.
ENGLISH ROUGH is a performance about the monstrous feelings of sweet bitter love. It is wrestling with the differences between what it feels like and what it looks like. For example something that looks still but feels like a storm, or something that feels massive but looks light. It is about mismatches between surfaces and insides, as well as about trying to touch the texture of the sound and the movement with the ears and the eyes.
Includes theatre smoke, loud sounds, flashing lights and a fake organ.
Föreställningens längd: 1 timme Målgrupp: från 13 år Koncept och koreografi: Ellen Söderhult Dans: Jade Stenhuijs, Ellen Söderhult Musik: Kajsa Blom / KABLAM Filmfoto och postproduktion: Milja Rossi Ljusdesign: Sofie Andersson, anpassat av Ellen Söderhult och Christian Antila Träljud designat av: Anna Haglund Scenografikonsultation: Tove Dreiman Kostym: Ellen Söderhult i samarbete med Martin Sieweke Dramaturgisk rådgivning: Tove Dreiman, Armin Hokmi, Ebba Petrén Textbearbetning och översättning: Ebba Petrén Text i föreställningen: citat från Eros the Bittersweet av Anne Carson Tekniker: Christoffer Lloyd Praktikant: Nathalie Wiberg Titelanimation: Hanna Stenman Pressfoto: Ekaterina Luskoshkova Administration: Anställningskooperativet Interim Kultur
Tack till: Morgane Nicol, Linda Adami, Ronald Salas, Iki Gonzalez Magnusson, Hanna Krebs, Oda Brekke, Karina Sarkissova, Michelle Persson och Anna Skorpen.
Samproduktion: Weld och Dansens Hus Med stöd av Kulturrådet och Stockholms Stad
Ellen Söderhult (SE) är verksam som dansare och koreograf med bas i Stockholm. Hennes tidigare arbeten har ofta tagit sig an kollektivet som protagonist och kretsat kring textur i ljud och rörelse. Både i den sportiga punkbaletten How to do things with Romance och Rudy, men även I verk där körsång och vibrerande bas varit centrala element så som i Shane et al och DUNKA DUNKA. Ellen dansar ofta i andras verk och samarbetar i olika konstellationer och roller med bland andra Marvil Iglesias och Catarina Zarazua Mujo, Sindri Runudde, Iki Gonzalez Magnusson, Johanssons Pelargoner och Dans, Sandra Medina och Anna Efraimsson och Rasmus Ölme. 2015 initierade hon plattformen Nobodys business för open source utbyte av konstnärliga praktiker tillsammans med Alice Chauchat och Eleanor Bauer. Ellen är utbildad i dans och cirkus på DOCH/SKH.
Jade Stenhuijs (NL/SE) är en samtida dansare som för närvarande bor i Stockholm. Från 2001-2008 gick hon på Koninklijk Conservatorium i Den Haag för att studera klassisk balett och fortsatte sedan att studera modern dans från 2008-2012 på Codarts i Rotterdam, Nederländerna. Efter att ha tagit examen med en Bachelor of Dance frilansade hon i Nederländerna, Danmark och Sverige, bland annat med koreografer som Arno Schuitemaker och Mari Carrasco. År 2019 började hon arbeta på Norrdans i Härnösand under ledning av Martin Forsberg. Här dansade hon i verk av Martin Forsberg, Ludvig Daae, Nicole Beutler, Ioannis Mandafounis och Stina Nyberg. Efter att ha lämnat kompaniet 2022 fortsatte hon att arbeta med Stina Nyberg, samt påbörjade nya projekt med Weld Company Extended, Ellen Söderhult och Björn Säfsten. Under tiden på Norrdans skapade hon också sitt eget verk Don’t Mind Me i Härnösands Konsthall, som fick stöd med ett Kulturstipendium från Region Västernorrland, och Invite under ett residens på Milvus Artistic Research Center i Knislinge.
Kajsa Blom (KABLAM) (SE) är en kompositör, producent och DJ som är baserad i Stockholm. Hennes intressen är: maximalism, detaljerade rytmer, CDJ:n som instrument, samplande och maskininlärning. Hon tycker det är soft med materialitet och immaterialitet. Förvänta dig: donkcore, stonkcore och självfallet clompcore.
Sofie Anderson (SE) är ljusdesigner på Lumination. Hon är utbildad vid Dramatiska Institutet (2010-2013). Efter sin examen har hon jobbat på teatrar både i Sverige och i Norge som Folkteatern i Göteborg, Kulturhuset Stadsteatern, Unga Klara och Riksteatern. Sofie menar på att vi utformar våra liv runt ljus då det möjliggör vår tillvaros existens, och ljusdesignen blir därför vårt verktyg för att påverka vår existens i tillvaron.
Milja Rossi (SE) jobbar både inom film och scenkonst som filmfotograf. Sedan examen från SKH har hon fokuserat på hybridformer och interdisciplinära samarbeten. Hon är baserad i Stockholm och Malmö.
Tove Dreiman (SE) Tove Dreimans arbete omfattar måleri, skulptur, textil och scenografi med en genomgående förkärlek för det taktila och melodramatiska. Hon är baserad i Stockholm och har läst en masterutbildning på Konstfack. Hennes arbete har presenterats utomlands på bl.a. Art-Lab Akiba och Midori.so 2 (Tokyo), Fitzrovia Gallery (London), Copenhagen Contemporary (Köpenhamn) och Kick (Aten). I Sverige har hennes arbete visats på Moderna dansteatern, Marabouparkens konsthall (Stockholm), Gärdets tunnelbanestation, Dansens hus, Crum Heaven och Bångska Våningen med flera.
Martin Sieweke (DE) Martin Sieweke arbetar ofta med objekt och material genom att frigöra dem från deras avsiktliga användningskontext, för att strukturera kreativa processer mer som ett relationellt svar. De senaste åren har han fokuserat på att dekonstruera och sammanfoga givna former och material. Han arbetar som scenograf och kostymdesigner mellan Berlin och Bryssel och är för närvarande doktorand i konstnärlig forskning vid a.pass (advanced performative and scenography studies / Bryssel).
Armin Hokmi (IR/DE) är verksam inom scenkonstområdet mellan teater och dans. Han började sitt konstnärliga arbete 2009 som performer på en oberoende teater i Iran. Senare fortsatte han att arbeta och studera utomlands för att få erfarenheter av flera olika performativa metoder, medier och uttryck. Han har fått sin magisterexamen i solo/dans/författarskap vid HZT Berlin. Hans senaste projekt Public Dance, Permutable Stage (2021) och International Dance (2022) hade premiär på Uferstudios i Berlin. Som dansare har han arbetat med konstnärer som Mette Ingvartsen, Kasper Ravnhøj, Hooman Sharifi med flera. Ebba Petrén (SE) är regissör och dramatiker som varit verksam inom det fria scenkonstfältet och på institutioner på platser så som Unga Dramaten, ung scen/öst och Regionteatern Blekinge Kronoberg. Ihop med övriga konstnärer i kollektivet Nyxxx har hon gjort en mängd föreställningar, spel och ljudverk.