Ett surrealistiskt dansverk om att som transfeminin migrera och skapa sig en ny tillvaro i ett nytt land. För koreografi, iscensättning och dans står den prisade koreografen Dinis Machado. I verket ges oroskänslor och trauman en såväl fysisk som poetisk form. Det blir en slags helande ritual – både ensam och delad, sorgsen och hoppfull. Inför arbetet med verket intervjuades flera queera personer som har flytt eller flyttat från ett land till ett annat, en erfarenhet som Dinis själv delar. Med en uppblåsbar dekor skapar hen ett surrealistiskt landskap, där dansbesökarna får uppleva verket inifrån, sittande på scenografiska element. Genom att befinna sig i samma rymd, överbryggs avståndet mellan dansare och publik och förmedlar sensationer som kan vara motstridiga, ”som om mossa växte på metall”. I Dinis Machados unika dansverk är scenografi och kostym intimt sammanlänkade med hens fysiska uttryck. Ofta till den grad att kläderna tydligt påverkar rörelserna, och att dansen i sig förändrar hela rummet.
ENG A surreal dance work about migrating as a transfeminin and creating a new life in a new country. Choreography, staging and dancing are choreographer Dinis Machado. In the work, feelings of anxiety and trauma are given a physical and poetic form. It becomes a kind of healing ritual – both lonely and shared, sad and hopeful.
Before working on the work, several queer people who have fled or moved from one country to another were interviewed, an experience that Dinis himself shares. With an inflatable décor, they create a surreal landscape, where the dance visitors get to experience the work from within, sitting on scenographic elements. By being in the same space, the distance between dancers and audiences is bridged and conveys sensations that can be contradictory, "as if moss were growing on metal".